Kontakt med oss

Media

Kreml forbyr EU-medier

DELE:

Publisert

on

Russland har utestengt 81 EU-baserte medier, og hevder at de «systematisk sprer falsk informasjon om fremdriften til en spesiell militæroperasjon [Russlands invasjon av Ukraina]».

Det russiske utenriksdepartementet kunngjorde avgjørelsen tirsdag (25. juni) som svar på EUs restriksjoner på russisk propaganda.

Russlands nettforbud strekker seg til nasjonale kringkastere og nyhetsorganisasjoner i Østerrike, Tsjekkia, Estland, Hellas, Finland, Frankrike, Irland, Italia, Latvia, Litauen, Malta, Nederland, Portugal, Spania og Sverige, men ikke Tyskland eller Polen .

Også forbudt av Kreml er flere av Europas mest kjente aviser, inkludert Berlingske i Danmark, Frankrikes Le Monde and Liberation, Tysklands FAZ, Der Spiegel og Die Zeit, Irish Times, La Repubblica i Italia, Flyktninghjelpen i Nederland, og El Pais i Spania.

Fire EU-fokuserte medier, Agence Europe, Politico og EUObserver i Brussel og RFE/RL i Praha, er inkludert i forbudet.

Moskva identifiserte ikke andre EU-fokuserte medier, som EU Reporter, Euractiv eller Euronews.

Den russiske regjeringen skånet også alle pro-russiske medier i Ungarn, med unntak av ett uavhengig utsalgssted, 444.hu.

Departementet beskrev handlingen som en «speilvendt og proporsjonal» reaksjon på EUs tiltak mot russiske medier.

"Hvis restriksjoner på russiske medier oppheves, vil russisk side også revurdere sin beslutning i forhold til de nevnte medieoperatørene," sa den russiske ambassaden.

Mandag svarte EU fire russiske propagandakanaler: Voice of Europe, RIA Novosti, Izvestia og Rossiyskaya Gazeta.

I en nylig etterforskning av belgisk, tsjekkisk og polsk etterretning ble Voice of Europe, basert i Praha, anklaget for å bestikke MEP-medlemmer til å handle for Russland. Dette etterforskes fortsatt.

Tidligere har EU forbudt russiske stasjoner Katehon, Pervyi Kanal, REN TV, Rossiya 1, Rossiya 24, Spas TV, Sputnik, Russia Today, Tsargrad TV og en rekke av deres datterselskaper.

Den har også svartelistet over 100 russiske individer for å fremme propaganda, inkludert RT-sjefredaktør Margarita Simonyan og TV-ankermann Vladimir Soloviev.

I følge den Paris-baserte gruppen Reporters Without Borders (RSF) rangerer Russland nær bunnen av verden når det gjelder pressefrihet (162. av 180). RSFs nettsted er også blokkert i Russland.

Věra Jourová, EUs verdikommissær, uttalte den X at det russiske medieforbudet er en unødvendig represalier.

"Russisk-finansierte propagandakilder som sprer desinformasjon som en del av Russlands militærstrategi er ikke det samme som uavhengige medier. Demokratier forstår det,» bemerket hun.

Del denne artikkelen:

EU Reporter publiserer artikler fra en rekke eksterne kilder som uttrykker et bredt spekter av synspunkter. Standpunktene i disse artiklene er ikke nødvendigvis EU Reporters.

Trender